Puhelin- ja kännykkäkulttuuri


Puhelimen käyttö on lisääntynyt huimasti ja aika monelta on unohtunut hyvät tavat tämän 'tuikitärkeän' laitteen käytön yhteydessä. Esimerkiksi monissa firmoissa ja virastoissa soittava asiakas menee paikalla jonottavien ohi ... mikä kiukuttaa ainakin minua.


Muistin virkistämiseksi olen kerännyt tähän muutamia tärkeitä, huomioitavia asioita.


Muista nämä!
  • Puhelu ei saa ohittaa henkilökohtaista tapaamista.
  • Jos puhelin soi aterian aikana, kerro että olet aterioimassa ja kysy voitko soittaa myöhemmin takaisin.
  • Toisen puhelimella saa soittaa vain saatuaan siihen luvan.
  • Jos valitset väärän numeron, pyydä kohteliaasti anteeksi.

Huomioi myös seuraavaa
  • Kännykkää ei tule käyttää luennoilla, keskusteluissa ja oppitunneilla.
  • Jos sinun täytyy välttämättä soittaa tai vastaanottaa puhelu em. tilanteissa, pidä kännykkä värinähälytyksellä, kokoustilassa tai äänettömällä ja poistu puhumaan puhelu käytävään.
  • Myöskään kirjastossa, ruokaravintolassa sekä junassa kännykkää ei tule käyttää kuin puheluille varatuissa tiloissa (esim. puhelinkopit). Kännykän käyttö on rajoitettua myös sairaaloissa ja lentokoneissa.
  • Muista, että muut ihmiset eivät välttämättä ole kiinnostuneita kuulemaan yksityisasioitasi esim. bussissa tai kadulla. Myöskään toisten ihmisten asioista puhuminen, varsinkaan nimillä, ei ole sopivaa julkisesti.
  • Tekstiviestien näppäily esimerkiksi tunnilla tai kokouksessa ei ole kohteliasta.
  • Kiinnitä huomiota myös kännykän soittoääneen. Esimerkiksi poliisiauton tai palohälyttimen ääni, tai itse äänitetyt lauseet voivat aiheuttaa sekaannusta julkisilla paikoilla.
  • Kännykän kameralla saa kuvata julkisilla paikoilla. Noudata kuitenkin hyviä tapoja ja kunnioita ihmisten yksityisyyttä.

Milloin voi soittaa?
• Arkisin voi soittaa koteihin aamukahdeksasta illalla kello yhdeksään asti.
• Viikonloppuaamuisin kannattaa harkita soittoaikaa ja soittaa mahdollisesti vasta kello 12 jälkeen, varsinkin sunnuntaina.
• Toimistoihin voi soittaa virka-aikana tai etukäteen ilmoitettuna puhelinaikana. Esimiehelle tai opettajalle voi soittaa virka-aikana (8.00-16.00).
• Asiakaspalvelutehtävissä toimiessasi oma puhelimesi on syytä pitää suljettuna.

Ennen kun soitat
• Mieti, mitä olet sanomassa ja kenelle.
• Kirjoita paperille ylös, jos keskusteltavia asioita on paljon.
• Esiinny asiallisesti, jos kyseessä muu kuin yksityispuhelu.

... kun aloitat puhelun
• Esittele itsesi ja tervehdi vastaajaa aina puhelun alussa.
• Kysy, onko hänellä juuri nyt aikaa keskustelulle.
• Työasioissa soittaessasi ilmoita ensin edustamasi yrityksen nimi ja sitten oma nimesi.
• Jos et kuullut kenen kanssa keskustelet, voit kysyä nimen uudelleen, esimerkiksi ”Anteeksi, en kuullut teidän nimeänne.” Kirjoita nimi muistiin.

...soittopyynnön jättäminen
• Ennen kuin jätät soittopyynnön, mieti, onko kohteliaampaa yrittää tavoittaa henkilöä itse uudelleen.
• Kun jätät soittopyynnön, kerro selkeästi nimesi ja puhelinnumerosi, milloin olet tavoitettavissa ja mitä asiasi koskee.
• Vastaa sinulle jätettyyn soittopyyntöön mahdollisimman pian.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kahlil Gibran

Apilat ja uskomukset

Kuukausilorut