Pyöräillen Gotlannissa

portti
Ensimmäinen kesälomaviikko meni että hurahti Gotlannin upeissa maisemissa pyöräillen. Matkaa kertyi noin 200 km. Ajelimme hissukseen - katselimme maisemia ja pysähtelimme.
Lähdin Oulusta Helatorstaina junalla Turkuun, josta laivalla Tukholmaan ja sieltä edelleen Nynäshamniin. Siitä sitten 'sikakalliilla' laivalla Visbyseen. Laivamatka Nynäshamnista Visbyseen kesti kolme tuntia ja se maksoi ilman paikkalippuakin, enemmän kuin Turku-Tukholma, B- luokan hytissä.

Matkaseuralaiseni Eija tuli Varkaudesta ja kohtasimme Tampereella.
Gotlands Cykeluthyrning AB :sta vuokrasimme viikoksi pyörät (2 kpl - 3 vaihteisia) sekä peräkärryn ja teltan + makuualustat / 1300 kr

... ja niin retki saattoi alkaa

valokuvausta
Tiesimme jo lähtiessä, että ajankohta on vähän liian aikainen Gotlannissa lomailua ajatellen, mutta vastapainoksi saimme rauhaa jota kaipasimmekin. Liikenne oli hiljaista, eikä muita reppumatkaajia vielä näkynyt. Lomakylät, ravintolat ja museot olivat kiinni, mutta maisemat ja teltta olivat ajankohdasta huolimatta käytössämme.
Ostimme kartan ja suuntasimme sen avulla kohti pohjoista.

Sää oli Gotlannissa lämmin, mutta tuulinen ja yöt olivat kosteita ja viileitä.

Snäckgärds badeniin leirintäalueella
Kaksi ensimmäistä yötä vietimme Snäckgärds badeniin leirintäalueella pienessä kolmen makuuhuoneen mökissä, joka muistutti asuntovaunua. Jos olisimme kuljettneet mukana kassillisen koriste esineitä ja lasikippoja, niille olisi ollut näppärät pikku vitriinit ... sääli ettei meillä nyt ollut mitään pientä, kaappeihin pantavaa :)!

Palelimme ekayön siinä hienossa mökissä, vaikka peitteitä oli kuudelle ... emme hoksanneet laittaa pattereita päälle ... että, mitenkäs se nyt menikään ... "Tyhmän pään takia kärsii koko kroppa!" ja niinpä minullekin iski flunssa heti kättelyssä.

kasvitieteellinen puutarha
 Matkapäivän pyöräilyksi riitti pelkästään leiripaikalle siirtyminen, mutta toisena päivänä kiersimme innokkaasti Visbyn ympäristössä ja vanhan kaupungin kujia.

Kasviteteelliseen puutarhaankin osuimme ihan vahingossa ja se kylpi jo kukkaloistossaan.

vanhaa kaupunkia

Toinen päivä oli tuulinen ja muutamia sadekuurojakin ropisi.

Ostelimme kaupungista lisää vaatetta telttaöitä ennakoiden ja Eijan oli pakko saada uusi lippis :).
Onneksi ymmärsimme laittaa patterit päälle, jotta saimme palata lämpimään mökkiin.

rypsipeltoja
Mökkiöiden jälkeen pakkasimme rinkat ja teltat peräkärryyn ja suuntasimme pikkuteitä kierrellen Lummelundin kirkon kautta Lickershamniin. Lickershamniin näkyy suuri Jungfru-raukki.

Matkalla tutustuimme Lummelundin luoliin. Paikalla oli opas kertomassa noista luonnon luolista.
Siellä oli parisataa metriä aluetta, missä turistit voivat ihailla tippukivimuodostelmia.

Lickershamnin leirintäalue oli poistettu.

kokkausta rannalla

ja yöksi telttaan

Yö oli tuulinen, mutta lokkien ja joutsenten huutoja lukuun ottamatta hiljainen.

yötaivas Lickershamnissa

Aamu valkeni ja öinen kosteus ajoi liikkeelle. Retkiaamiaisen jälkeen pakkasimme jälleen rinkat kärryyn ja suuntasimme Lickershamnista Irevikin leirintäalueelle.

raukkeja

raukkeja matkan varrelta

tuulimylly

Irevikin leirintäalue oli kiinni, vaikka omistajat joivatkin kahvia terassilla ja suunnittelivat kesäkauden avajaisia. Pääsimme sentään vessaan.
Kahvihammasta kolotti, joten jatkoimme matkaa.

Muuan hassu ukkeli kiihdytteli moottoripyörällä rinnallamme ja naureskeli 'leipämoottorimme' heikkoa tehoa. Halusi oikein näyttää kuinka ' mopo' kulkee ja otti ohittaessaan sellaisen spurtin, ettemme häntä koommin nähneet ... taisi hurauttaa kunnolla pöpelikköön.

lammashaka

liikenne on hiljaista

matkan varrelta

Keitimme matkalla pannukahvit erään suljetun kesäkahvilan pihassa. Sitten olikin taas voimia jatkaa edelleen. Kappelshamnista olisimme ajaneet ohi, ellei muuan ex-oululainen Carina-rouva olisi pysäyttänyt meitä ja ohjannut leirintäalueelle. Hän touhusi paikalle myös leirintäalueen hoitajan, joka otti meidät ystävällisesti vastaan.

pyykkihuoltoa ja lepoa Kappelshamnissa
Kappelshamniin pientä leirintäaluetta ylläpitää ilmeisesti Kappelshamns IK .

Se olikin mukava paikka ja saimme hienon kohtelun, vaikka paikka ei ollut vielä edes virallisesti auki. Pääsimme heti saunaan ja majoituimme telttaan pehmeälle nurmikolle pensaiden katveeseen. TV- huoneessa saimme istuskella nahkasohvilla ja lueskella. Päätimme heti jäädä siihen ainakin pariksi yöksi.

Päivisin oli aurinkoista ja lämmintä, mutta yöt olivat kosteita ja viileitä.

rannikkoa
kalastajien mökkejä
Kappelshamnista käsin pyöräillimme ilman kärryä Bälseen, 50-luvun museoalueelle ja siitä edelleen hienoa rannikkoa Nackvikeniin. Päivällä oli aurinkoinen ja hieno shortsikeli, mutta paluu Fleringen kautta Kappelshamniin tehtiinkin jo kovassa vasta- ja sivutuulessa. Matkalla kävimme isossa lampolassa, jossa oli myös käsityömyymälä ... hienoja nahka ja villatuotteita.

Päiväretkeen kului aikaa reilut 5 tuntia ja palasimme yöksi Kappelshamniin.

kaunis vanha aita
museo

50-luvun kauppa

Aamulla taas kamppeet kärryyn ja suunta kohti Sliten satamaa ja leirintäaluetta, josta edelleen myrskytuulta vastustaen Åminnen leirintäalueelle. Tämäkin leirintäalue oli virallisesti kiinni, mutta keittiörakennusja yksi wc/suihkuvaunu oli käytettävissä.

Åminne

viimeinen polkaisu (kaatosateessa)

Viimeinen telttayö Åminnessa oli sateinen, mutta teltta piti hyvin.

Åminnesta ajelimme peräkärryn kera Vallstenan, Ekebyn ja Endren kautta Visbyyseen ja hotelliin viimeiseksi yöksi. Koko matkan satoi kaatamalla, jopa kengät oli täynnä vettä. Pidimme sadetta yhden ison tilan konesuojassa ja tapasimme maatilan mukavan isännän.

Ennen Vispyytä leiriydyimme sen verran, että keitimme kahvit ja vaihdoimme kuivat vaatteet ennen sivistyksen pariin siirtymistämme.

viimeinen tauko ennen Visbytä
Kiitos postauksista! :)
satama

Retkellä näimme ja koimme paljon, otimme satoja valokuvia, nautimme pyöräilystä ja maisemista, kohtasimme haasteita ja selvisimme voittajina.

Hieno reissu!

A-M Paakkola sanoi…
Mukavaa oli lukea reissustanne. Olimme kälyni kanssa samoilla seuduilla v. 2005. Olemme juuri parin tunnin kuluttua lähdössä uudelleen eteläosia kiertämään. Kauhistuttaa hiukan tuo huono säätilanne, mutta rohkea rokan syö sanotaan ja kesäloma on kesäloma, ilman säitäkin. Vikingline odottaa kahta rohkeaa...Toinen Oulunseudulta ja toinen entinen sellainen
Fanniilo sanoi…
Kiitos kommentistasi. Kyllä niiden säiden kanssa pärjää, kun on 'repullinen' oikea asenne matkassa :)! Meilläkin jäi vielä se eteläpuoli kiertämättä, mutta menemme uudestaan heti kun mahdollista. Ihana paikka.

Oikein onnistunutta ja hienoa matkaa teille! Laita kuulumisia, kun pallaatte.
Hei!

Olemme lähdössä mieheni kanssa 13.7 Gotlantiin pyörällä. Pyörällä väli Tukholma-Nynäshamn. Oliko hyvin viitoitettu tie? Löysittekö perille ilman karttaa? Pohdimme juuri Nynäsledenin kartan ostoa.

Hei Pyöräfani!
Melkein käy kateeksi, että Teillä on kaikki vielä edessä ... meidän pitää pärjätä pelkillä muistoilla :)!

Vuokrasimme pyörät vasta Visbystä, ja menomatkalla saatiin henkilöautokyyti Nynäshamniin, mutta palatessa käytettiin junaa, joten siitä reitistä ei ole kokemusta.

Gotlannin kartta 1:100 000 ostettiin Visbystä Hamn-hotellin respasta sataman läheltä ja se maksoi vain 5 €. Hyvä kartta.

Mukavaa reissua ja aurinkoisia päiviä!
Heips!

Ostimme Gotlannin kartan jo täältä. Mieheni on suunnitellut päivämatkat. Minä olen huolehtinut majoituksen järjestämisestä; retkeilymaja. Yksi yö puuttuu; Slite. Hommaamme sen paikan päältä.

Yritän googlata tuota Tukholma Nynäshamn väliä. Toisaalta olen ymmärtänyt sen olevan hyvin viitoitettu.

Hei taas!
Slite oli mukava pieni paikka ja siellä näytti olevan siisti leirintäalue. Emme kuitenkaan jääneet sinne yöksi vaan jatkoimme siitä Åminneen yöksi. Åminnessa oli hieno heikka ranta.

Tiesithän, että useilla leirintäalueilla vaaditaan Pohjoismainen leirintäaluekortti (Camping card Skandinavia). Sitä myy Suomen leirintäalueyhdistys ry, mutta yhdistyksen sivulla on kerrottu miten voit hankkia sen ja miten se toimii.
Tässä linkki http://www.camping.fi/template_page1.asp?lang=1&sua=2&s=161
Hei!

Viikon päästä laivaan ja kohti Gotlantia. Varman päälle piti pelata ja tilasin Nynäsleden-kartan Ruotsista. Eiköhän nyt löydetä perille.

Retkeilymajapaikat on tilattu. Odotan matkaamme innolla. Käyn vähän väliä tutkailemassa Gotlantisivustoja ja nään meidät kuljeskelemassa ympäriinsä maisemia ihastellen.

ps. Fanniilo sinulla on mielenkiintoisia artikkeleita ja luen myös mielelläni Torey Haydenia.

Fanniilo sanoi…
Pyöräfani, ...kiitos :) !
Teille on tulossa hieno reissu, jota kannattaakin odottaa innolla ... siellä on niin paljon nähtävää ja meri on koko ajan läsnä... pyöräillen näkee ja kokee paremmin ja voi aistia myös kaikki kesän tuoksut.

Nackvikenin rannikolla meille tuli sellainen tunneharha, että olemme välimeren alueella ... siellä oli lämmintä ja hienoa.

Nauttikaa!

ps. Nyt Gotlnnin reissun jälkeen olen lukenut Mari Jungstedtin dekkareita ... ne sijoittuvat Gotlantiin ja se on ehkä niiden parasta antia :)!
Heips!
Täytyypä tutkia kartasta tuo Nackviken. Olen myös erään ystäväni suosituksesta lukenut ko. dekkareita - Gotlannin vuoksi. Katselin niitä juuri Suomalaisen kirjakaupan pokkarialesta; en ostanut vielä.

T: pyöräfani
Fanniilo sanoi…
Hei, jos ajelette pohjoisessa, niin se hieno rannikko löytyy, kun ajaa 'Kappelshamns viken'in länsirantaa Bläseen, jossa on mm. 'Kalkbruks museum'.(Samassa paikassa on myös 50-luvun museo.) Siitä edelleen aivan rantaviivaa myötäilevää pyörötietä pitkin upeissa maisemissa aina Nackvikeniin.
ps. pyöräfanille vielä ...
noista Jungstedtin dekkareita sen verran vielä, että minäkin törmäsin niihin sattumalta jossakin alekorissa, kun olin tunnistavinani 'Meren hiljaisuudessa'-kirjan kansikuvan,Vanha satama lähellä Hälluddenia ('hienolla rannikolla').
...huomaatko, etten ole vieläkään 'toipunut' matkasta 'lumotulle saarlle :)!
pyöräfani sanoi…
Kiitos vinkeistä. Nackviken on reitillämme. Tutkin juuri karttaa.

Minulle sattui hassu moka: kävin vaihtamassa euroja kruunuiksi. Minun piti vaihtaa 1500 euroa kruunuiksi, mutta teinkin sen toisinpäin. Kotiin päästyäni esitellessäni kruununippua välähti samantien mokani. Naurua riitti koko perheelle. Pankkiin on tehtävä uusi reissu.

Tänään on lähdettävä pyörälenkille.

:D sattuuhan noita.

Vaikka kruunun kurssi on huono, hinnat oli silti lähellä suomen hintoja.
Me nostettiin Visbyyssä automaatista lisää rahaan.
pyöräfani sanoi…
Matkaan lähtö sen kuin tiivistyy. Tänään hankkimme alkupäiviin päivämuonia jo täältä Suomesta. Meillä on pieni kaasulla toimiva keitin. Joissakin retkeilymajoissa tarjotaan aamupala.

Kerroinko, että yövymme Stora Karlsö-saaressa makamme loppupuolella. Luin siitä paikasta ja innostuin.

Fanniilo sanoi…
... kävin katsomassa kuvia Stora Karlsöstä ; olipa upeita!

Sinnekin on päästävä, joten monta kertaa on vielä käytävä Gotlannissa, että ehtii nähdä tarpeeksi :)

Kauako te viivytte tällä matkalla?
pyöräfani sanoi…
Olemme matkalla 10 päivää. Tänään kamat olohuoneen lattialle ja tarkistus, että kaikki ok. Viimeisiä ostoksia ja täydennyksiä.

Lämmintä varustusta täytyy ottaa mukaan. Sadetta taitaa tulla Gotlannissakin. Käyn tutkailemassa tilannetta.

Fanniilo sanoi…
Muistkaa myös kypärät ja punkkikarkoite :)

... täällä ollaan hengessä mukana.

Laita palattuanne viestiä, miten matka meni.

Hyvää ja turvallista matkaa!
maki sanoi…
Voi kun ihana matka!
Haluan syventyä paremmin myöhemmin,,,,,,palaan siis asiaan! Sopiiko?
Tiedän vain että Gotlanti on siis ihana paikka, en ole kuullut ensi kertaa, juu ;=D!
Kiva kun tutuistu positiivisesti "meiän puolell maailmaa" .
Palataan asiaan kun on aikaa, eis vaan?!
halit, hyvät olot ja jaksot!
pyöräfani sanoi…
Hei ja terveisiä Gotlannista. Matkamme meni loistavasti. Varjelus mukanamme: olimme saapuneet Nynäshamniin törmäystä edeltävällä lautalla. Törmäyksen sattuessa poljimme täydellä hurmalla Tukholmaan. Tämä osuus oli matkamme rankin.
Maisemat huikeat, varsinkin Stora Karlsö ja mahtavat näkymät merelle, pääskyset tekivät ratkiriemukkaita kierroksiaan ympäri majakkaa.
Fårö sykähdytti sydäntä karuine maisemineen. Visbyn ruusut muurin sisäpuolella loistivat kauneuttaan.
T: Pyöräfani
Fanniilo sanoi…
Hei pyöräfani ja tervetuloa takaisin Suomeen. Hienoa, että matkanne onnistui hyvin.
Kuulin uutisista siitä lautta haverista; onneksi siinä ei sitten käynyt pahemmin, vaikka rumaa jälkeä tulikin. Teillä oli tuuria, että ette tulleet sillä laivalla ... olisi pilannut hienon matkan.
Oliko Gotlannissa paljon turisteja?